Historien er sakset fra Akershus Amtstidende.
DFI Svømming ønsker at alle barn og unge skal få mulighet til å lære å svømme.
– Overraskende mange har ikke lært seg å svømme.
Det sier styreleder i DFI Svømming, Julian Redenze, til Amta etter å ha mottatt en gavesjekk på 10 000 kroner fra Kiwanis Club Drøbak.
Gaven ble delt ut i forbindelse med Kiwanis’ arrangement om Oslofjorden i Smia 28. mai. Her deltok hele 65 personer til foredrag og diskusjon, men arrangementet handlet ikke bare om miljø – også kampen mot sosialt utenforskap sto i sentrum.
Et lotteri ble arrangert, og vinneren fikk muligheten til å velge en lokal organisasjon som skulle motta en pengegave. Valget falt på DFI Svømmeklubb, som hvert år tilbyr svømmekurs for rundt 150 barn i Drøbak.
– Det betyr mye for oss at noen valgte akkurat oss, når det finnes så mange andre å gi til. Tar man DFI Fotball som eksempel, er de vesentlig større enn oss, sier Redenze.
– Det kan tenkes at det var svømmingens livsviktige betydning veide tyngst i dag, forteller Jan-Erik Gullheim fra Kiwanis Club Drøbak og fortsetter:
– Svømming redder liv. Det er viktigere å kunne svømme enn å spille fotball, sier han.

OVERREKKELSEN: Smilene satt løst når beviset ble overrakt. Foto: Johannes Havig-Gjelseth
Vil hjelpe barn som faller utenfor
Selv om svømmeklubben ikke har bestemt seg helt for hvordan pengene skal brukes, er målet klart: Flere barn skal få lære å svømme, uavhengig av familiens økonomi.
– Vi har svømmetimer som heter «Tryggivann», der barn og unge lærer grunnleggende svømmeferdigheter. Svømming er noe av det viktigste vi kan lære – det handler om trygghet og livsmestring, sier Redenze.
Han legger til at det er en reell utfordring at ikke alle barn i dag har råd til å delta på organiserte svømmetilbud.
– Pengene vil helt klart kunne hjelpe noen som ikke har råd til å lære seg å svømme sammen med venner i svømmehallen.
Lokalt engasjement
Kiwanis Club Drøbak samler inn midler gjennom frivillig arbeid, blant annet ved å selge brukte gjenstander på Veisvingbatteriet i sommerhalvåret. Klubben er alltid på utkikk etter nye frivillige, og ønsker seg flere som vil bidra til det viktige arbeidet mot utenforskap.
Tekst av Johannes Havig-Gjelseth.