Osloklubben – Festkonsert og hyggekveld på Madserudshjemmet

Herlig «Kiwanis Festkonsert» i Horten. KC Oslo var der!

For 21. gang arrangerte de tre Kiwanisklubbene i Horten (KC Horten, KC Horten Freia og KC Åsgårdstrand) fredag 03. november 2023 Kiwanis Festkonsert med Kongelige Norske Marines musikkorps og for første gang – Horten Demenskor, «Forglemmegei»! Konserten er en gave fra klubbene og deres sponsorer spesielt til eldre, uføre og utviklingshemmede i lokalområdet samt ledsagere.

Konserten fant sted i storsalen i Bakkenteigen kulturhus i Universitetet i Horten som ble fylt med et forventningsfullt publikum. Blant publikum var det en god del lokale Kiwanianere, samt noen mer «langveisfarende» som bl.a. to representanter fra KC Oslo. Horten kommunes nyvalgte ordfører var også der.

Kongelige Norske Marines musikkorps startet opp konserten med å spille Kiwanishymnen. Velkjente toner i en litt ny, men fin innpakning. Fremføringen fortalte oss at korpset består av meget dyktige musikere som denne kvelden også ble ledet av en dyktig og engasjert dirigent, Kai Grinde Myrann.

Hymnen ble etterfulgt av en flott fremføring av et stykke fra Carl Nielsens Symfoni nr. 2. Så fulgte på rekke og rad fire fengende musikkstykker etter hver andre før kveldens overraskelse, Forglemmegei, inntok senen til stor jubel!

Koret ble startet i år etter inspirasjon fra NRK-serien Demenskoret og ledes av dirigent Thomas Ruud og musikkterapeut Mari Aspaas Johansen. At koret har brukt månedene siden oppstarten veldig godt, bar fremføringen av Einar Schankes «Syng og vær glad» og Otto Nielsens «Du skal få en dag i morgen» sterkt preg av. Vi ble sittende nesten trollbundet å lytte til fremføringen. Herlig og ekte sangglede fylte salen på Bakkenteigen!  Det var en fryd å høre dem og ikke minst den flotte solosangen i «Du skal få en dag i morgen». En sterk opplevelse!

Konsertkvelden ble avrundet nesten i tråd med godt engelsk konsertmønster – med vifting med flagg vi fikk utlevert da vi kom, mens velkjente engelske sanger ble sunget.

Tusen takk for at vi i KC Oslo nok en gang fikk anledning til å være til stede på Bakkenteigen og nyte en strålende gjennomført konsert av «Marinemusikken» og ikke minst demenskoret Forglemmegei. All ære både til musikere, dirigent, kor, den spirituelle og lekende konferansier Marte Amalie Johnsrud Kaardahl og de tre arrangørklubbene!

Helge Bagøien President KC Oslo 2023-2024

Hyggekveld for beboerne på Madserudhjemmet,Oslo.

KC Oslo arrangerte torsdag 02. november 2023 hyggekveld for beboerne på Madserudhjemmet i Frognerparken i Oslo.

Klubben hadde skaffet «et tomanns band» til å stå for underholdningen. De to karene som utgjorde bandet «Chico», spilte henholdsvis på gitar og på Keyboard. To flinke og profesjonelle musikere som har spilt sammen i langt over førti år!

Madserudhjemmets kafe var omtrent fullsatt av beboere under hyggekvelden. Det var tydelig at det ble satt pris på litt god musikalsk underholdning hvor storparten av melodiene, sangene og visene var fra seksti-, sytti- og litt åttitallet.

Det ble startet med en god gammel Elvislåt – «I can`t stop loving you». Stemningen steg øyeblikkelig nesten i taket! Den sank heller ikke en millimeter mens «bandet» fremførte mere Elvis før de fortsatte med bl.a. Jan Teigen.

De to musikerne spilte i ett i langt over en time. Den fengende musikken inspirerte flere av beboerne til å svinge seg på gulvet. Det var så vidt de hadde tid til å nyte eplekaken med krem som ble servert til kaffen og annet godt drikke!

En meget vellykket kveld med masse god musikk og hyggelig samvær.

Helge Bagøien President KC Oslo 2023-2024
20231103_172516-scaled-1.jpg