Nordens første Kiwanisklubb 60 år !

Utsnitt av festbordet

10. januar 2024 var 16 Kiwanianere samlet i Frogner Seniorsenter i Oslo til en enkel markering av at den første Kiwanisklubb i Norden, KC Oslo, ble organisert på samme dag og måned for 60 år siden.
I tillegg til de syv av klubbens ti medlemmer som var til stede, hadde vi gleden av å ha med oss guvernøren, viseguvernøren i Viken, klubbens regnskapsfører, presidentene i de fem øvrige Kiwanisklubbene i divisjon Viken samt en Kiwanis-venn til ett av våre medlemmer. De to sistnevnte hadde kommet helt fra Tyskland bare for å kunne være til stede sammen med oss denne kvelden.

Etter en «fordrink» akkompagnert med prat og taffelmusikk gikk vi til bords, og Kiwanishymnen ble avspilt.  Et unisont «Gratulerer med dagen» lød kraftig i rommet samtidig som forretten ble servert. Det var hjemmelaget laksepate med pepperrotsaus. Dåhjortgryte med mandelpotetpure og mye godt tilbehør var hovedretten. Hjemmelaget karamellpudding toppet en deilig middag, noe også Torbjørn Hauge, KC Lier, poengterte i sin hyggelige «takk for maten tale».

Klubbens president gjennomgikk hovedpunktene i KC Oslos historie. Han omtalte spesielt klubbens store utfordring nå, nemlig å få stoppet dagens negative trend i medlemstallet og få positiv vekst igjen. Fra over 50 medlemmer i klubbens «storhetstid», er tallet nå nede i 10. Vi håper imidlertid at innsatsen til klubbens nyoppnevnte vekstkomite skal være med å bidra til et godt resultat i arbeidet vårt med å få flere medlemmer.

Etter vitsestafett og «Rebussang» fulgte flere korte og hyggelige taler på løpende bånd, og da også med overlevering av gavesjekker. Klubbens medlem Lolita Høyer, som har flyttet til Tyskland, holdt en fin og varm tale med oppfriskning av gamle minner fra tiden hun var meget aktiv i klubben. Hun har tidligere vært president to ganger. Tydelig at hun trivdes sammen med oss.

Øistein Klemp mottar Øien-medaljen.

Øistein Klemp, klubbens kasserer og «altmuligmann», ble tildelt Øienmadaljen. En meget velfortjent påskjønnelse for alt arbeide han har utført i og for klubben.

Kvelden ble avrundet med trivelig prat med kaffe og kaker før presidenten oppsummerte og takket alle gjestene for en fin jubileumsmarkering, før vi avsluttet med vårt motto «VI BYGGER».

Tekst: Helge Bagøien
Foto: Lolita Høyer